KADIKÖY AKADEMI’DEN KORONA SONRASI DÜNYA RAPORU
Kadiköy Belediyesi’nin kent arastirmalari alaninda yerel yönetim ve akademi ile ortak politika gelistirmek üzere kurdugu Kadiköy Akademi, yeni koronavirüs salgini sürecinde dünya kentlerinde yapilan uygulamalari inceledi. Korona salgini sonrasinda sekillenecek kentsel düzenlemelerde yayalasma ve bisiklet kullanimina yönelik tesvikler dikkat çekiyor.
Kadiköy Akademi’nin, Fransa’nin Paris, Nice ve Nantes; Macaristan’in baskenti Budapeste; Almanya’nin Köln ve Düsseldorf; Iskoçya’nin Glasgow; ABD’nin Oakland gibi kentlerindeki uygulamalari ele alarak yaptigi çalismada, tüm dünyayi etkisi altina alan koronavirüs salginina karsi kentlerin gelistirdikleri refleksler ele aliniyor. Çalismada ayrica, kentlesme, teknoloji kullanimi, çalisma yasami ve ulasim tercihlerindeki degisimlerin salgin nedeniyle daha hizli yasanacagi vurgulaniyor.
KORONA SONRASI DÜNYA: DAHA ÇOK BISIKLET DAHA ÇOK YAYA
Bazi kentler simdiden uygulamada degisikliklere basladi. Kolombiya’nin Bogota, Kanada’nin Calgary, Almanya’nin Köln kentleri ile ABD’nin Denver, Colorado, Minnesota eyaletlerindeki bazi kentlerde sokaklar araç trafigine kapatildi. Genis bir bisiklet agina sahip olan Bogota, agina 115 km daha eklemeye hazirlaniyor. Almanya’nin Berlin kentinde yeni bir bisiklet agi çalismasi yürütülüyor. Budapeste ise büyük caddelere geçici bisiklet seritleri kurarak, is ya da alisveris için evden çikmasi gereken insanlari otomobil kullanmak yerine bisiklet kullanmaya tesvik ediyor. ABD’nin Oakland kentinde, otomobillerin kentin bazi bölgelerine girmesi yasaklandi. Ortalama 1,5 metre genisligindeki kaldirimlarin yayalar için risk olusturdugunu düsünen Oakland yönetimi, sokaklarinin yüzde 10’unu daha otomobillere kapatti.
ISKOÇYA’DAN KOLOMBIYA’YA…
Gelecekte bisiklet, elektrikli scooter ve yürüyüs gibi alternatiflerin artacagini öngören Ingiltere hükümeti de 2025 yilina kadar bisiklet ve yürüme kapasitesini iki katina çikarmak için 2 milyar Poundluk bir yatirim stratejisi hazirladi. Iskoçya’da da fiziksel mesafeyi korumak için kaldirimlar genisletilirken, yayalasma ve bisiklet kullaniminin artirilmasi için 10 milyon Poundluk bir bütçe olusturuldu. Paris de bisiklet ve yaya yollarini genisletecek planlari uygulamaya basladi. Öte yandan Budapeste’de sehirdeki birçok önemli rota için geçici bisiklet yollari olusturulmasina karar verildi. Koronavirüs nedeniyle baslayan bisiklet yolu uygulamalarinin olumlu geri dönüslerin olmasi durumunda, kalici hale gelebilecegi düsünülüyor.
Raporda bisiklet ve yayalasma gibi çevreci ve bireysel tercihlerin yani sira toplu ulasim tercihlerinin azalmasi ile kisisel araç kullaniminin da artacagi vurgulaniyor.
TEK DEGISEN ULASIM DEGIL, BAZI MESLEKLER TARIH OLUYOR
Kadiköy Akademi’nin yaptigi arastirmaya göre, yeni koronavirüs salgini ile birlikte tek degisen aliskanlik ulasim tercihleri degil. Teknoloji kullanimi, dijitallesme, yapay zekâ, otomasyon gibi alanlarin gelismesi ile uzaktan çalisma ve esnek çalisma modellerinin yayginlasmasi da öngörülüyor. Otomasyonun daha fazla kullanilmasinin bazi meslekler üzerinde istihdam azaltici bir etki yaratacagi düsünülüyor. Dijital pazarlama, veri analisti, yapay zeka ve makine ögrenmesi uzmanlari, büyük veri uzmanlari, yazilimcilar, inovasyon profesyonelleri, robotik uzmanlari gibi bazi mesleklerin bu kapsamda gelisecegi; veri giris personeli, muhasebeci, sekreter, montaj isçileri, müsteri hizmetleri personeli, denetçiler, kasiyerler, sigorta memurlari bazi mesleklerin ise gelecekte gereksiz hale gelecegi tahmin ediliyor.
Raporun tamami http://www.kadikoyakademi.org/dunya-kentlerinden-covid-19-onlemleri/ linkinde yer aliyor.